הצעד הראשון לבחירת המקצוע שלך
בחירה מוצלחת של מקצוע ותחום לימודים היא כזאת שמשקפת את מי שאנחנו: את הרצונות שלנו, המוטיבציות, תחומי הענין, היכולות והחוזקות שלנו, ואת האנשים שאנו מעדיפים שיהיו בסביבתנו. או בקיצור: האישיות שלנו.
במאמר זה
שלב 1: הכירו את מודל הנטיות התעסוקתיות
פסיכולוג אמריקאי בשם ג’ון הולנד פיתח את מודל הנטיות התעסוקתיות, המתאר 6 סוגים של טיפוסי אישיות. טיפוסי האישיות נקבעים על ידי תכונות אופי, תחומי הענין שלנו והאופן שבו אנחנו מתמודדים עם סיטואציות בחיינו.
כדי להבין איזה טיפוסי אישיות קיימים בך, דמיין או דמייני את הסיטואציה הבאה: נסיעה עם חברים לסופ”ש של כיף ובילויים. איזה טיפוס מהבאים מתאר אותך בצורה הטובה ביותר? אילו חברים היית רוצה שיצאו אתך לסופ”ש? בחר או בחרי 2-3 טיפוסים שהכי קל לך להזדהות אתם:
(מטעמי נוחות, הטיפוסים יתוארו פעם בלשון זכר ופעם בלשון נקבה)
טיפוס ביצועי (Doer) – פונים אליך לארגונים הטכניים הנדרשים כדי שהחוויה שארגנתם לכם תצא אל הפועל: כשצריך לתקן דבר שהתקלקל, לפרק ולהרכיב, להבין איך חפצים ופיצ’רים שונים עובדים, ובכלל לגרום לדברים לעבוד בפאן הטכני. אתה נהנה מפעילויות הקשורות בשימוש במכונות, כלים וחפצים. אתה פרקטי, בעל גישה ברורה ועניינית, פועל על פי הגיון ונמנע מלעסוק ביחסים בינאישיים וברגש.
טיפוס חקרני (Thinker) – פונים אלייך כשצריך להבין לעומק תופעות מסובכות, הדורשות איסוף נתונים, ניתוח והסקת מסקנות. את מנתחת, בודקת, חוקרת ומשווה בין האפשרויות לבילוי המפנק ומבינה לעומק את הסיבות, היתרונות והחסרונות שבגללן פעילות אחת עדיפה על פעילות אחרת. את סקרנית, מעריכה ידע והישגים אינטלקטואליים. בעלת חשיבה ביקורתית.
טיפוס אמנותי (Creator) – פונים אליך כשרוצים לארגן חוויה יצירתית, יוצאת דופן ואפילו משוגעת. סומכים עליך שתבוא עם רעיון שרק אתה יכול לחשוב עליו. אתה מבטא את עצמך ואת הרעיונות שלך, ומעדיף שלא (אולי אפילו לא מסוגל) להגביל את עצמך למוסכמות חברתיות או לדרך הרגילה שבה אנשים עושים או חושבים דברים. אתה נמשך לפעילויות עם חומרים, פיתוח רעיונות ואסתטיקה ויש לך אינטואיציה ודמיון מפותחים.
טיפוס חברתי (Helper) – את ה”דבק” שמחבר בין אנשים שונים בחבורה, פונים אלייך שתשמשי אוזן קשבת כשעולה קושי ואת יודעת להקשיב, לעזור לצד השני להרגיש טוב יותר ולתת עצה כשצריך. אם יהיו קונפליקטים או מתחים בחבורה, את תהיי הראשונה שתשים לב, וכנראה גם תסייעי בהתמודדות לשם יצירת שינוי חיובי באווירה. את רגישה ואמפתית וחשוב לך לעזור לאחרים או להעביר להם ידע כדי לשפר את חייהם.
טיפוס יזמי (Persuader) – לא מפתיע לפי שם הטיפוס, אך אתה היוזם, המנוע והדלק מאחורי הדברים. אתה הגית את הרעיון לצאת לבילוי המשותף ואיך הוא ייראה. בלעדיך דברים אולי לא היו זזים, אתה מאגד את כולם ויש לך ויז’ן לסוג הבילוי המועדף שירים ויחמם את האווירה. אתה זקוק למרחב פעולה, לא אוהב לקבל הוראות ומחפש להשפיע על סביבתך.
טיפוס מנהלי (Organizer) – פונים אלייך כדי להוציא לפועל את התוכניות בצורה הטובה והיעילה ביותר. את תתעסקי עם הפרטים הלוגיסטיים, תהיי ה”מבוגר האחראי” שישים לב לפרטים הקטנים ותדאגי שהכל מתבצע לפי התוכנית. את מעדיפה לעבוד לפי הוראות ברורות ומוגדרות, חברותית אך מעדיף ליצור קשרים בעיקר עם אנשים קרובים ומוכרים.
טיפוס ביצועי (Doer) – פונים אליך לארגונים הטכניים הנדרשים כדי שהחוויה שארגנתם לכם תצא אל הפועל: כשצריך לתקן דבר שהתקלקל, לפרק ולהרכיב, להבין איך חפצים ופיצ’רים שונים עובדים, ובכלל לגרום לדברים לעבוד בפאן הטכני. אתה נהנה מפעילויות הקשורות בשימוש במכונות, כלים וחפצים. אתה פרקטי, בעל גישה ברורה ועניינית, פועל על פי הגיון ונמנע מלעסוק ביחסים בינאישיים וברגש.
טיפוס חקרני (Thinker) – פונים אלייך כשצריך להבין לעומק תופעות מסובכות, הדורשות איסוף נתונים, ניתוח והסקת מסקנות. את מנתחת, בודקת, חוקרת ומשווה בין האפשרויות לבילוי המפנק ומבינה לעומק את הסיבות, היתרונות והחסרונות שבגללן פעילות אחת עדיפה על פעילות אחרת. את סקרנית, מעריכה ידע והישגים אינטלקטואליים. בעלת חשיבה ביקורתית.
טיפוס אמנותי (Creator) – פונים אליך כשרוצים לארגן חוויה יצירתית, יוצאת דופן ואפילו משוגעת. סומכים עליך שתבוא עם רעיון שרק אתה יכול לחשוב עליו. אתה מבטא את עצמך ואת הרעיונות שלך, ומעדיף שלא (אולי אפילו לא מסוגל) להגביל את עצמך למוסכמות חברתיות או לדרך הרגילה שבה אנשים עושים או חושבים דברים. אתה נמשך לפעילויות עם חומרים, פיתוח רעיונות ואסתטיקה ויש לך אינטואיציה ודמיון מפותחים.
טיפוס חברתי (Helper) – את ה”דבק” שמחבר בין אנשים שונים בחבורה, פונים אלייך שתשמשי אוזן קשבת כשעולה קושי ואת יודעת להקשיב, לעזור לצד השני להרגיש טוב יותר ולתת עצה כשצריך. אם יהיו קונפליקטים או מתחים בחבורה, את תהיי הראשונה שתשים לב, וכנראה גם תסייעי בהתמודדות לשם יצירת שינוי חיובי באווירה. את רגישה ואמפתית וחשוב לך לעזור לאחרים או להעביר להם ידע כדי לשפר את חייהם.
טיפוס יזמי (Persuader) – לא מפתיע לפי שם הטיפוס, אך אתה היוזם, המנוע והדלק מאחורי הדברים. אתה הגית את הרעיון לצאת לבילוי המשותף ואיך הוא ייראה. בלעדיך דברים אולי לא היו זזים, אתה מאגד את כולם ויש לך ויז’ן לסוג הבילוי המועדף שירים ויחמם את האווירה. אתה זקוק למרחב פעולה, לא אוהב לקבל הוראות ומחפש להשפיע על סביבתך.
טיפוס מנהלי (Organizer) – פונים אלייך כדי להוציא לפועל את התוכניות בצורה הטובה והיעילה ביותר. את תתעסקי עם הפרטים הלוגיסטיים, תהיי ה”מבוגר האחראי” שישים לב לפרטים הקטנים ותדאגי שהכל מתבצע לפי התוכנית. את מעדיפה לעבוד לפי הוראות ברורות ומוגדרות, חברותית אך מעדיף ליצור קשרים בעיקר עם אנשים קרובים ומוכרים.
עם איזה 2-3 טיפוסים את או אתה הכי מזדהה?
בכל אחד מאתנו יש שילוב ייחודי של כמה טיפוסים בולטים, בעוד הטיפוסים האחרים פחות רלוונטיים לנו.
מלבד בחינה אישית של הטיפוסים שאתם אתם מזדהים, בהבנת הדרך שעברנו עד עכשיו יכולים להסתתר אוצרות שילמדו אותנו על בחירת הקריירה הבאה.
הסתכלו על הדרך שעברתם עד היום – בעבודות ובעשיות שונות מחוץ לעבודה. ערכו רשימה של פעולות, עיסוקים ותכונות שביטאתם ונסו לשייך את אלה לטיפוסי האישיות. איזה טיפוסים באו לידי ביטוי? איפה הייתם מסופקים מהעבודה?
בשלב הבא השוו את הטיפוסים הבולטים למידת הסיפוק ושביעות הרצון שלכם מהעשייה ומהסביבה האנושית שבה פעלתם. מה ניתן ללמוד מכך על הצדדים באישיותכם שכדאי שיבלטו בעבודה הבאה שלכם?
שלב 2: חברו טיפוסי אישיות למקצועות
על פי מודל הנטיות התעסוקתיות, כמו שבאישיות של כל אחד מאתנו יש שילוב של כמה טיפוסים, כך גם מקצועות מכילים שילובים של הטיפוסים. הנה כמה דוגמאות:
- טיפוס ביצועי – הנדסה, טכנאות, אדריכלות, רפואת שיניים.
- טיפוס חקרני – מחקר, מעבדה, מדעים מדויקים ומדעי החברה, תכנות.
- טיפוס אמנותי – עיצוב (פנים, מדיה ועוד), כתיבה, צילום, מוזיקה.
- טיפוס חברתי – טיפול, ייעוץ, הדרכה, הוראה.
- טיפוס יזמי – עסקים, ניהול, שיווק, מכירה, נדל”ן
- טיפוס מנהלי – אדמיניסטרציה, שירות, ניהול, משאבי אנוש, מידענות, חשבונאות
לעוד המון דוגמאות לסיווג המקצועות לטיפוסים, לחצו כאן. ולמי שהאנגלית זורמת לו, כל המקצועות בעולם מסווגים לפי טיפוסי האישיות, עם עוד המון מידע עליהם, באתר המקצועות של משרד הכלכלה האמריקאי.
נשמע לך מסובך? באתר עבודאטה אפשר למלא שאלון קצר, לקבל משוב על טיפוסי האישיות המאפיינים אותך והמלצות על מקצועות המתאימים לטיפוסי האישיות שלך. וכמובן שניתן גם לשאול אותי.
בכל מקצוע יש שילוב של טיפוסים, כמו שבכל אחד ואחת מאתנו קיים שילוב של הטיפוסים. ככל שישנה התאמה בין טיפוס האישיות שלך לטיפוסי האישיות המרכיבים את המקצוע, כך הסיכוי עולה שבחירה בתחום מקצועי זה תהיה מוצלחת עבורך.
אין כאן תשובה נכונה או לא נכונה. בחברה שלנו, ובארגונים שונים, צריכים כמעט כל אחד מהטיפוסים. ידיעה של הנטיות, החוזקות ותכונות האופי שלנו עוזרת לנו לכוון את עצמנו למקום המתאים עבורנו.
שלב 3: בחרו כיוונים מקצועיים מועדפים ופסלו אפשרויות
בשלב הקודם מצאנו איזה מקצועות משקפים בצורה הכי טובה את האישיות שלנו. בשלב זה נוכל להתמקד באפשרויות תעסוקתיות מסוימות ולפסול אפשרויות אחרות.
במקרה של בחירת תחום לימודים: יש לבחור קודם את תחום העיסוק המועדף, וממנו לגזור את מסלול הלימודים שיביא אתכם אל היעד.
פתרון בעיות
הרגשת הבלבול עדיין מלווה אותך? במונחים של התיאוריה של הולנד, התלבטות על הצעד הבא בקריירה או בחירת מסלול לימודים יכולה לנבוע מקושי לבחור טיפוסי אישיות בולטים ולזנוח טיפוסים אחרים.
לאנשים בעלי כישרון ויכולות במגוון תחומים, או תחומי ענין מרובים, יכול לעלות קושי להתמקד ולהתחייב לתחומים ספציפיים. הסיבה היא שהוויתור על תחומים אחרים יכול להרגיש כואב מידיי. במקרה כזה כדאי לבחון בכנות אילו תחומי ענין ויכולות “תופסים” אותך לאורך שלבים שונים בחיים. ולהיזכר במחירים הכבדים שחוסר ההחלטיות גובה ממך.
לעומת זאת, אנשים אחרים ממוקדים בתחומי ענין ועיסוק ספציפיים. במקרה זה, אם עדיין ישנה תחושה של תקיעות בתחום התעסוקתי, כדאי לבחון איפה טמונה הבעיה: האם יש קושי לממש את התחום הנבחר? ואם כן מה עומד בינך לבין המימוש. אפשרות נוספת היא שחסם אחר, מקשה עליך לשקול בפתיחות ובסקרנות עוד אפשרויות עבורך.
קושי נוסף שמלווה אנשים בדרך לקבלת החלטה הוא קונפליקט בין שני טיפוסים בולטים. או במילים אחרות: מאבק בין שני צדדים באישיות שהם מנוגדים אחד לשני. הבעיה נהיית משמעותית כשיש קושי למצוא מקצוע הנותן מקום של כבוד לשני הצדדים הללו באישיות. במקרה זה, חשוב להבין קודם כל ממה מורכב הקונפליקט ומה משפיע עליו. לאחר מכן ישנם כמה אפיקים: האחד, לעבוד על לקבל את זה שהבחירה מוגבלת ודורשת וויתור. השני, לחפש פתרונות יצירתיים כדי שהוויתור יהיה פחות כואב.
מילה אישית
כשלמדתי פסיכולוגיה תעסוקתית, תיאוריית הטיפוסים של הולנד הייתה הבסיס לכל תורת ההכוונה המקצועית. מצד אחד, בצדק. התיאוריה קיבלה תמיכה מחקרית רחבה, כך שנמצא שהטיפוסים מנבאים התאמה למקצועות. ומעבר לזה, בחירה על פי הטיפוסים מנבאת סיפוק, שביעות רצון והצלחה בעבודה. ועדיין, עלו בי תהיות וספקות איך יכול להיות שזהו זה? כל כך הרבה קם ונופל על טיפוסי אישיות פשוטים?
אז באמת אנחנו אנשים מורכבים והוליסטיים. אי אפשר ולא כדאי לרדד את עצמנו לטיפוסי אישיות סכמטיים. במיוחד בעולם העבודה של היום, בו בכל תקופה בקריירה אנו מעוניינים לבטא יכולות, תחומי ענין וצדדים אחרים באישיות שלנו. ועדיין, כצעד ראשון, בתוך ים של אפשרויות לימודיות ותעסוקתיות, זה יכול לעזור לעשות סדר.
לסיכום
שאלו את עצמכם – איזה טיפוס מטיפוסי האישיות אני רוצה שיהיה מרכזי בבחירה שלי כעת? אילו צדדים בעצמי חשוב לי לבטא בתפקיד הבא?
חשוב לשים לב שהבחירה אינה נעשית, באופן עיקרי, מתוך רצון להילחם או “להיכנס” בטיפוסי אישיות שפחות מאפיינים אתכם. או במילים אחרות, מתוך תחושה כי אתם חייבים לשפר יכולות בתחומים האלה בכדי להצליח. ברור שכדי להצליח ולהתקדם אנו צריכים לעבוד על תחומים שבהם אנו יותר חלשים. אך בחירה בתפקיד שדרישות מרכזיות בו הן חלשות אצלכם, יכולה להציב אתגר שאינו בר השגה. וכתוצאה מזה, להוביל לכישלון שיתסכל אותך ואת סביבתך. זכרו, שהדרך להתפתח היא לאתגר את עצמנו באופן הדרגתי.
כמובן שכדי להגיע לבחירה תעסוקתית שלמה ומיטיבה יותר, יש להתייחס גם לשיקולים נוספים כמו חוזקות ויכולות, ערכים וצרכים ועוד. מבטיחה לכתוב עליהם בקרוב. כדאי לעקוב!
קרדיט לתמונות- (freepik (aleksandarlittlewolf, pressfoto, zinkevych, drobotdean, rawpixel.com
:freepik